lauantai 22. maaliskuuta 2008

Papupapupapu

Punaisia linssejä ja ruskeita papuja

Perjantaiaamuna heräsin varhain pistämään hellaan tulet ja pistämään papupadat porisemaan. Olin laittanut edellisenä iltana likoamaan isoihin kattiloihin kikherneitä ja ruskeita papuja. Tulin kyllä siihen lopputulokseen, etten enää ikinä osta ruskeita papuja, sillä kärsivällisyyteni oli koetuksella niiden 2 tunnin mittaisen keittoajan vuoksi.

Paahdoin samalla myös seesamin- ja hampunsiemeniä. Nam!

Meillä on aina pakastimessa papuja rasioissa sen vuoksi, että niitä on helppo ottaa sieltä käyttöön. Kaupoissa myydään toki säilykepurkeissa erilaisia papuja, jotka ovat heti käyttövalmiita. Minä en tykkää käyttää niitä, koska niistä ensinnäkin tulee paljon pienmetallijätettä ja toiseksi, koska niiden ostaminen tulee kuivattuihin papuihin verrattuna paljon kalliimmaksi.

Monet pavut sisältävät proteiineihin kuuluvaa myrkyllistä lektiiniä, joka kuitenkin hajoaa keitettäessä. Kuivatut pavut tulee siis
  1. liottaa yön yli tai vähintään 8 tuntia
  2. huuhdella
  3. keittää 40 min - 1,5 h tai kunnes pavut ovat hyvin pehmeitä
Erittäin tarkat ja monipuoliset ohjeet papujen käsittelyyn löytyy ainakin Ekolon sivuilta.

Koska tällaista operaatiota ei jaksa tehdä joka kerta kun valmistaa ruokaa, kannattaa keittää iso satsi papuja kerralla ja pakastaa. Itse pakastan osan kokonaisina papuina ja osan paputahnana. Kategoriasta pavut löytyy ohje ainakin härkäpaputahnalle. Samaa reseptiä voi soveltaa toki muihinkin papuihin.

Meillä käytetään pääasiassa näitä:
  • härkäpavut
  • kidneypavut
  • punaiset linssit
  • kikherneet
Härkäpapu on kotimainen proteiininlähde, ja sitä voi ostaa esim. luomu- ja ekopuodeista sekä Lassilan tilalta. Meillä on ollut kaapeissa paljon erilaisia papuja, ja nyt kun papuvarastomme alkavat ehtyä, aion pyrkiä ostamaan lähinnä härkäpapuja. Muut pavut tulevat todella kaukaa - muistaakseni monet tulevat Turkista ja Kiinasta. Olen muutaman kerran mennyt innokkaana erään luomukaupan papuhyllyn ääreen, mutta poistunut ostamatta mitään. Luomupapuja voisin ehkä joskus kyllä ostaa, jos jossain vaiheessa kyllästyn härkäpapuihin.

Kaikista pavuista soijapapu sisältää huomattavasti eniten proteiinia. Itse en tykkää soijapavun mausta ollenkaan, ja sen keittoaikakin on huimat kolme tuntia - siinä menee ikä ja terveys. Lisäksi soijapapu tulee vielä kauempaa kuin muut pavut.

Yliopiston ruoissa on joskus isoja valkoisia papuja joko salaattipöydässä tai jonkin tomaatti-papumuhennoksen joukossa. Ne ovat ihanan pehmeitä ja suuria, joten niitä täytyy kyllä jossain vaiheessa saada.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Aivan ihana blogi! Hurmaannuin täysin. Lisään suosikkeihin. :)

- Essi

marie m kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...