sunnuntai 30. maaliskuuta 2008

Sipuliah!

Tykkään kovasti kaikkien ystävieni vihaamasta yliopiston opiskelijaravintolan kolmen sipulin keitosta. Se on maukasta, vaikkei siinä olekaan mitään muuta kuin sipulia, mausteita ja vettä! Mutta minäpä tykkäänkin sipulista vallan hurjasti.

Päätin eilen illalla tehdä itse samanlaista sipulikeittoa - kokeilla aistienvaraisesti, josko saisin edes hiukan samanmakuista. Tein vain yhden lajisesta sipulista (kolmen sipulin keitossa on ilmeisesti käytetty kolmea erilaista sipulilajia). Tässä kommuunissa ei kukaan muu suostu syömään sipulia, vaikka meillä on kellarissa kaksi isoa säkkiä sipulia. Toisen asuintoverin isä on nimittäin sipulinviljelijä. Tein siis pienen kattilallisen vain itselleni. Tässä ohje.

SIPULIKEITTO

sipulia (niin paljon kuin haluaa keittoa tehdä)

mausteita oman maun mukaan:
soijakastiketta
loraus öljyä
tomaattipyrettä
paprikajauhetta
timjamia
meiramia
basilikaa

Itse lisäsin joukkoon vielä pakastimesta rasiallisen kikherneitä, jotta keitosta tulisi hieman ruokaisampaa.

Onko sipulista mitään hyötyä?

Olen miettinyt monesti, miksi ihmeessä ruokiin yleensä laitetaan sipulia, kun sitä ei kuitenkaan kovin paljoa esim. keittoihin laiteta, ja sen pilkkominen saattaa olla hyvinkin tuskallista. Mielestäni sipuli ei maistu juuri ollenkaan muun ruoan seassa, ellei sitä ole todella paljon. Tein siis hieman tutkimustyötä hakukoneen avulla, ja kokonainen sipuliavaruus avautui eteeni.
  • Sipuli sisältää jonkin verran C- ja B-vitamiineja sekä hieman A-vitamiinin esiastetta karoteenia.
  • Sipuli sisältää runsaasti flavonoideja, jotka toimivat antioksidantteina. Sipulin tehokkain antioksidantti, kversetiini ehkäisee virusten ja bakteerien hyökkäyksiltä.
  • Sipulit sisältävät myös C-vitamiinia, jota tarvitaan flunssan tainnuttamiseen.
  • Sipuleiden umami tuo maistuvuutta ruokiin. Umami on yksi viidestä perusmausta, ja se tehostaa ja tukee ruoan muita makuja.
  • Sipulin suojaravintoaineet ja flavonoidit osana monipuolista, kasvispainotteista ruokavaliota alentavat kolesterolitasoa, vahvistavat immuunijärjestelmää ja auttavat ehkäisemään sydän- ja verisuonitautien sekä syöpäsairauksien syntymistä.
  • Sipuli saattaa aiheuttaa vatsa- ja ilmavaivoja. Syynä on sipulin inuliinikuitu. Inuliini voi myös toimia suolistossa terveyttä edistävänä prebioottina auttamalla suotuisten bakteerikantojen kasvua.
Lähde: kirjoita Googleen "sipuli"

2 kommenttia:

en_ma kirjoitti...

Täytyy sanoa, että blogisi on kyllä mycket herkullinen :) Sipuli ei jostain syystä houkuttele, mutta linssit ja pavut eivät kuulosta suinkaan hullummilta.

Muuten, olet näköjään suoralinkittänyt tuon sipulin kuvan. Lisätietoa täältä.

marie m kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...