torstai 10. huhtikuuta 2008

Kahvi ja terveys


Kohtuulliseksi kahvimääräksi määritellään 3-4 kupillista päivässä. Jos juo korkeintaan tämän verran kahvia päivässä, kahvi ei lisää osteoporoosiriskiä. Kalsiuminsaannin on kuitenkin oltava ravitsemussuositusten suuruisia, eli yli 700 mg/vrk. Omissa kalkkitableteissani on kalsiumia 800 mg, mutta en ota niitä päivittäin vaan oletan, että saan riittävästi kalsiumia, kun syön kaalia, dyykattua juustoa, siemeniä ja pähkinöitä ja juon kalsiumrikastettua soijamaitoa.

Jotkut sanovat, että kahvia pitäisi juoda vasta puoli tuntia syömisen tai vitamiinitabletin ottamisen jälkeen, jotta se ei tuhoaisi kaikkia ruoasta saatuja ravintoaineita. En löytänyt tästä mitään tietoa, mutta pyrin itse noudattamaan tuota sääntöä. Ikään kuin varmuuden vuoksi. Eläinoikeusfoorumilta tosin löysin tällaista:
  • kahvi, tumma tee, natrium (ruokasuola), tupakka ja alkoholi lisäisivät kalsiumin eritystä virtsaan. Tarkoittaa siis sitä, että kalsiumia imeytyy vähemmän.
  • 150mg kofeiinia (kahvikupillinen) erittää 5mg kalsiumia virtsaan, eli jos lisää kahviin kalsiumrikasteista kasvimaitoa tai lehmänmaitoa, se tasapainottaa "kalsiumhukkaa"
Juon kahvini aina jostain muumimukista, se on parhaan kokoinen.

Kahvi sisältää monia suojaravintoaineita, kuten antioksidanttiyhdisteitä ja kivennäisaineita. Siinä on muun muassa magnesiumia ja kaliumia enemmän kuin elintarvikkeissa keskimäärin. Suomalaiset saavat noin 19 % päivittäisestä magnesiumintarpeestaan juomista, kahvi mukaan lukien. Kaliumin tarpeesta kahvi täyttää noin 16 %.
  • 3 kupillista kahvia päivässä vähentää astmaoireita.
  • Päivittäisen kahvin juonnin on todettu vaikuttavan edullisesti maksan entsyymitoimintaan.
  • Kahvi sisältää runsaasti antioksidantteja. Tämänlaatuisten antioksidanttien terveysvaikutustutkimus on kuitenkin kesken.
  • Kahvin tiedetään toimivan ruoansulatuskanavassa aktiivisesti. Se edistää ruoansulatusprosessia muun muassa lisäämällä mahahapon eritystä, edistämällä sappirakon supistumista sekä stimuloimalla paksusuolen liikettä.
Lähde: kahvi.net, en tiedä lähteen luotettavuudesta, mutta viittaavat siellä moniin tutkimuksiin.

Edit// Tänään juttelin erään piakkoin ravitsemusterapeutiksi valmistuvan henkilön kanssa, ja hänen mukaansa kahvi ei vaikuta mitenkään kalsiumin imeytymiseen, vaan ratkaisevinta kalsiumin suhteen on riittävä D-vitamiinin saanti. Että joo, mihinkähän sitä sitten uskoo.

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...