lauantai 11. lokakuuta 2008

Kahvinkorviketta

Koska Kemikaalicocktailin Noora kirjoitti jokin aika sitten, että vain idiootit juovat kahvia (ja koska kahvin juominen alkoi jossain vaiheessa tuntua enemmän velvollisuudelta kuin nautinnolta), päätin aloittaa kahvilakon. Kahvinjuonnin radikaaliin vähentämiseen päädyin myös siksi, että EU teki päätöksen, jonka mukaan geenimuunnellun soijan tuominen sen alueelle on sallittua. Ja soijamaito on ollut ainoa kahvimaito, jota olen suostunut käyttämään. Tästä tuohtuneena tein hieman lisäselvitystyötä, tuloksena tämä kirjoitus Kaventajien blogissa. Olen nyt ollut reilut kaksi viikkoa melkein kahvitta, paria kupillista lukuun ottamatta. Soijatuotteitakaan en aio ostaa lisää sen jälkeen, kun kaapissa olevat rouheet yms. on käytetty.

Ei tunnu yhtään pahalta. Kahvittomuus ei ole aiheuttanut oireita, niin kuin se joillekin aiheuttaa. Sen sijaan viikon jälkeen juodut kaksi kupillista laittoivat vatsan toimimaan ennätystahtiin, ja luennolla istuessani olin hyvin levoton. (Normaalisti olen vain hieman väsynyt ja tylsistynyt, mutta pystyn keskittymään paljon paremmin.) Tajusin, että olin niin tottunut jokapäiväiseen kofeiiniannokseen, ettei se vaikuttanut minuun mitenkään, ja tauon jälkeen vaikutukset tulivat todella voimakkaina.

Nyt olen juonut paljon enemmän teetä (vihreää, valkoista ja matéta). Käydessäni luomukaupassa ostamassa kassillisen papuja ja linssejä idätystä varten huomasin hyllyssä Vogelin luomuviljakahvia, suodatinjauhatuksella. Innostuin, kahvinkorviketta! Paketti oli aika kallis (8 e/500g), mutta maku on hyvin pitkälti kahvimainen. Viljakahvi sisältää luomuvijleltyä paahdettua viikunaa, sikuria ja tammenterhoa. Sitä saa myös pikakahvijauheena.


No, ongelmana on kyllä edelleen maito. Luulin, että kauramaito sopisi viljakahvin kanssa, mutta yhtä pahaa se oli kuin tavallisenkin kahvin kera. Ostin myös purkin luomuriisimaitoa ensimmäistä kertaa, mutta sekin on vähän liian vetistä kahviin. Muuten se kyllä maistuu hyvältä, joskin hinta ja ekologiset vaikutukset ovat sen verran korkeat, että en aio jatkossa sitä ostaa.

Lopputulos: pystyn helposti elämään kahvitta (juon kuitenkin joskus jos tekee mieli), mutta en kahvimaidotta. Käytän loppuun tämän korvikepaketin soijamaidon kera, ja sen jälkeen punnitsen asioita uudestaan. Ainakin siitä jatkuvasta kahvinlitkimisestä olen päässyt eroon.

6 kommenttia:

Kanerva kirjoitti...

Miten saa tarpeeksi proteiinia jos jättää soijan pois? Linssejä ja papujako vaan?

Myyköhän nuo ns. luomukaupat kuitenkin sellaista soijaa, jota ei ole geenimuunneltu, tiedätkö?

Tuli kunnon kyselykommentti :)

v kirjoitti...

Hyvä päätös :)

emmi2410 kirjoitti...

Itse juon kahvin (oikean kahvin, olen siis idiootti ;), hyvä päätös sinulta jättää kahvi.) maidotta, mutta luonani kylässä olevat joutuvat sitten lorauttelemaan kahvinsa joukkoon kauramaitoa ja kaikki sanovat sen olevan ihan hyvää kahvissa, vaikka eivät edes ole muuten tottuneet kauramaidon makuun.

an (kettu) kirjoitti...

Kanerva: linssejä ja papuja ja herneitä, kaikenlaisia palkokasveja. En ole muutenkaan käyttänyt soijarouhetta tai -papuja vuosiin, olen käsittääkseni siis pärjännyt ihan hyvin ilmankin. Lähinnä soijamaito ja -jugurtti ovat ongelmana.

Siis ei luomusoijaa ole geenimuunneltu, mutta kuten kirjoitin tuossa jutussa jonka linkkasin tekstiin, niin Argentiinasta ja Yhdysvalloista on enää mahdotonta löytää soijalajiketta, johon gm-soija ei olisi jo sekoittunut. Ehkä jossain muussa maassa tilanne on eri, mutta en ainakaan itse ole tietoinen, mistä maasta vaikkapa Alpron soijatuotteiden soija tulee. Pitäisi ehkä tutkia tarkemmin.

V: olen samaa mieltä :)

emmi2401: Ei mun mielestä kahvin juominen tee idioottia, tuo oli lähinnä vitsillä laitettu. Kemikaalicocktailissakin se aiheutti älähdyksiä. ;) Minä join kahvin ennen kauramaidon kanssa, mutta kun tutustuin soijamaitoon, en ole enää pystynyt juomaan kauramaitokahvia.. Kai se on tottumuksesta kiinni.

Noppaz kirjoitti...

Soijapaasto suunnitteilla täälläkin. Itsekkin olen käyttänyt lähinnä "soijamaitotuotteita"; maitoa, jogurttia ja kermaa, mutta nämäkin luulisi olevan aika kivutonta korvata kauravalmisteilla. Kahvin juon sentään mustana. :) Mitäs luulet, jos tuoteselosteessa erikseen mainitaan ettei tuote sisällä gm-soijaa, niin kuinkahan varmasti se on täysin "puhdasta"?

an kirjoitti...

noppaz: Olen käsittänyt, että gm-soija on sekoittunut aika tehokkaasti muihin soijalajikkeisiin, joten mikään soijatuote ei ole 100% puhdas. Toisaalta luomusoijassa on varmaan hyvin vähän sitä gm-ainesta. Tuotteiden omiin vakuutteluihin gm-soijattomuudesta en osaa sanoa - Alprollahan on sellainen maininta tuotteissa, mutta onko se mikään virallinen merkki? Olen sen verran hyväuskoinen, että luotan, ettei niissä sitten ole gm-soijaa SELLAISENAAN, mutta gm-soija on voinut Alpronkin käyttämän soijan kanssa jo risteytyä. En osaa sanoa enempää, ja tämäkin on vain mututuntumaa sen perusteella, mitä olen lukenut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...