tiistai 6. lokakuuta 2009

Gado-gado

Gado-gado on indonesialainen ruoka johon kuuluu vihanneksia ja pähkinäkastike. Voidaan nauttia lämpimänä tai kylmänä. Tämä on oma helppo ja nopea versio, jossa on käytetty kaapista löytyneitä vihanneksia. Oikean "virallisen" gado-gadon ohjeen voi googlettaa, tämä ei kelpaisi esimerkiksi sellaisesta, koska tämä sisältää esim. porkkanaa jota oikea indonesialainen gado-gado ei sisällä. Hyvää tämäkin silti on.

Gado-gado

Vihanneksia (parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa, retiisiä pilkottuna)

n. 1dl pähkinävoita
n. 1dl (suolapähkinöitä)
muutama kynsi valkosipulia
sipulia
soijakastiketta
öljyä
n. 1-2dl vettä
(jauhoja)
(suolaa)

1. Pyöräytä vihannekset pikaisesti kuumalla pannulla öljyssä ja soijakastikkeessa, jotta saavat hieman makua. Ei kannata kypsentää liikaa, jotta ravintoarvot säilyvät paremmin.
2. Tee pähkinäkastike. Paista ensin öljyssä pikaisesti sipuli, valkosipuli, pähkinät ja soijakastike.
3. Lisää pannulle pähkinävoi ja kuumenna se pikaisesti.
4. Lisää vettä, jotta kastikkeesta tulee juoksevampaa ja sekoita hyvin. (Jos kastikkeesta tulee liian litkua, voit suurustaa kastiketta esim. vehnäjauhoilla.)

Kastikkeen voi lopuksi halutessaan kaataa vihannesten päälle. Gado-gado nautitaan perinteisesti riisin kanssa, mutta ohra, quinoa tai kuskus käy mainiosti.

(Olli teki ja kirjoitti ja Annika kommentoi että ah, tämä on ihana syy saada syödä maapähkinävoita lusikalla runsaita määriä! Suoraan purkista vedettynä aiheuttaa hieman syyllisen olon. ;))

maanantai 5. lokakuuta 2009

Valkosipulipatonki


Valkosipulipatonki

sämpylätaikina (sellainen johon tulee n. 2,5 dl vettä)
1 kokonainen valkosipuli
kasvismargariinia
suolaa
basilikaa (tai vaihtoehtoisesti esim. timjamia tai rosmariinia)

1. Tee sämpylätaikina.
2. Kauli taikina kahdeksi ohueksi suorakulmioksi.
3. Levitä suorakulmion toiselle pitkälle sivulle reilusti (paljon! isoina kökköinä!) kasvismargariinia muutaman senttimetrin levyiselle alueelle.
4. Lisää margariinin päälle puristettu tai pieneksi pilkottu valkosipuli, basilika ja suola. Valkosipulia todellakin saa olla runsaasti, koska sen maku pehmenee uunissa.
5. Kääri levyt rullalle patongin mallisiksi pötkylöiksi aloittaen kääriminen täytteen puolelta. Taputtele päät ja saumakohta tiiviiksi.
6. Paista patongit uunissa 225 asteessa noin 10-15 minuuttia, kunnes pinta on vähän ruskea.
7. Uunista oton jälkeen kostuta pintaa hieman vedellä, jotta pinta pehmenee.
8. Nauti heti tuoreena!

sunnuntai 4. lokakuuta 2009

Pitsa tuoreilla päällysteillä


Raakaruoka-asioita innokkaasti kokeillessamme keksimme kokeilla tehdä pitsaa, jossa suurin osa päällyksen asioista olisi tuoreita.

Ainiin, kanssani kokkailee Olli, joka ei ikinä mittaile aineksiaan, joten ohjeet ovat hieman suurpiirteisiä, olkaa hyvä.

Puolipaistettu pitsa

tavallinen pitsapohja
(laitoimme n. puoli pakettia kuivahiivaa, 1 tl sokeria, 1 tl suolaa, vehnäjauhoja & ruisjauhoja yhteensä noin 3 dl, vettä n. 1 dl)

täyte:
tuoreita tomaatteja pilkottuna
purjoa
aurinkokuivattua tomaattia
tomaattipyrettä
oliiveja
basilikaa
oreganoa
suolaa
(tuoreita herkkusieniä)

Päälle rucolaa.

1. Tee pitsapohja millä tahansa pitsapohjan ohjeella.
2. Levitä taikina pellille ja paista uunissa kypsäksi (n. 15 min, 225 astetta).
3. Sekoita täytteen ainekset keskenään.
4. Levitä täyte pohjan päälle ja heitä päälle vielä rucolaa.

lauantai 3. lokakuuta 2009

Marinoimista

Marinoidut pavut

papuja (tässä isoja valkoisia säilykepapuja)
aurinkokuivattuja tomaatteja
soijakastiketta
öljyä
(omenaviini)etikkaa
muutama pilkottu valkosipulin kynsi
basilikaa
persiljaa
suolaa
(kapriksia)

1. Sekoita kaikki ainekset keskenään.
2. Anna marinoitua jääkaapissa jonkin aikaa, mielellään muutama tunti, joskin hyvää myös saman tien.


Marinoidut porkkanat

porkkanoita tosi ohuina viipaleina
(omenaviini)etikkaa
pieni liraus soijakastiketta

1. Sekoita kaikki keskenään ja anna marinoitua. Sekoita välillä, jotta kaikki porkkanat saavat makua. Antaa hyvän maun kitkerille, ikävän makuisille porkkanoille.

Kuvassa marinoidut porkkanat ja pavut ovat saaneet kyytipojakseen tavallista salaattia (salaattia, tomaattia, päärynää, purjoa ym.) ja avokadolohkon.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...